söndag 5 juli 2009

Första steget taget!

Idag tog jag första steget på min resa mot mitt "nya" jag. Ja, det låter lite klyshigt men det är så det är. Som rubriken säger så är det jag som är mulliga mammisen som vill bli en mindre mullig mammis.
Har varit överviktig i många år och jag har provat det mesta som så många andra, olika dieter och viktväktarna. De flesta har jag gått ned i vikt av men gått upp lika snabbt igen med lite plus i kanten :D

Har nu tänkt att försöka mig på detta med LCHF som dr Annika Dahlkvist förespråkar. Har läst på lite och det verkar inte så krångligt förutom att veta hur mycket/lite man ska äta. Men jag antar att det ger sig med tiden. Står vågen på + så har det blivit för mycket av det goda. Det svåra med detta blir nog att inte äta godis och fikabröd men någon gång i livet måste man väl inse att det är dags att göra en förändring för att få må bra och att få fortsätta leva så man kan se barn och barnbarn växa upp. Förhoppningsvis försvinner gottsuget.

Började dagen med vikttagning förstås: 72,9 kg till mina 169 cm.

Ok, kanske inte låter så mycket men lägg till mina dryga 100 cm runt midjan så förstår man att det inte är såååå himla bra.

Detta ska alltså bli min dagbok där jag ska försöka skriva varje dag eller åtminstone fem dagar i veckan. Jag tror att jag behöver detta för att kunna orka fortsätta och för att kunna analysera mina framsteg och "baksteg".

Har några mål för denna vecka som jag måste skriva ner här så att jag kommer ihåg dem.

*friskis och svettis måndag, onsdag, söndag

*promenad i rask takt, helst med stavar, torsdag och fredag

*hålla igång under dagen, inte sitta still så mycket

*det viktigaste av allt: INGET GODIS ELLER FIKABRÖD!!!!!!!!!!!


Har idag ätit

+frukost: fil (3%), 1 msk linfrö, 1 msk solroskäror, 5 hackade madlar. Supergott!

+fika: 2 finn crisp med ost, kaffe m mjölk och grädde

+lunch (på auktion): tonfiskröra (tonfisk, paprika, majonnäs, creme fraiche) MUMS!

+middag: samma som lunch

+kväll: två kokta ägg, en nektarin.

Har känt mig nöjd hela dagen faktiskt, förutom nu då jag känner mig lite hungrig. Men det är ju inte så konstigt eftersom jag hela semestern har ätit mat vid den här tiden. Kanske tar en bit paprika innan jag lägger mig. Få se vad det blir för mat imorgon.

Hur ofta ska man väga sig då? Kanske borde räcka med en gång i veckan. Det får bli på måndagar så imorgon blir det vägning och ett friskis pass :)

Gonatt och lycka till till mig själv!


Ingen kan förändra dig utom du själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar